Publications

Bierl, A. (2024) “Fliessend-gleitende Wortverwebungen”, Lyrikbesprechung von Sonja Crone: Einen Spalt weit. Gedichte, Gesst-Verlag”, Orte. Schweizer Literaturzeitschrift [Preprint].   
Bierl, A. (2024) “Richard Neer/Leslie Kurke: Pindar, Song, and Space. Towards a Lyric Archaeology. Baltimore 2019”, Göttingische Gelehrten Anzeigen [Preprint].   
Bierl, A. (2024) “Niobe: A Mythic Example and Emblem of a Human / Non-Human Mother in Mourning. A New Reading of Iliad 24.599-620 and Modern Interpretations of the Figure”, in Human and Non Human in Homeric and Archaic Epic.   
Bierl, A.F. (2023) “The Parodos of Euripides’ Cretans (fr. 472 Kannicht) between an Amalgam of Epichoric Mystic Experience and Dionysian Metatheatricality”, in A.P.A. A. Papachrysostomou (ed.) Γέρα: Studies in honor of Professor Menelaos Christopoulos. (Classics@ 25). Available at: https://nrs.harvard.edu/URN-3:HLNC.ESSAY:103900184.   
Bierl, A. (2023) “From Image to Theatrical Play in Aeschylus’ Oresteia. Iconicity, Intervisuality, the Image Act, and the Dramatic Performance Act”, in A. Bierl (tran.) Intervisuality. New Approaches to Greek Literature. Berlin: De Gruyter (MEP), pp. 33–78 .   
Bierl, A. (2023) “Thukydides’ Beschreibung der Seuche von Athen zwischen Medizin und traditionellen Diskursen”, in L.H. C. Semenzato (ed.) Von der Antike begeistert!. Basel , pp. 147–162.   
Bierl, A.F. (2023) “Leid, Stimme und Musik als Grund des Tragischen. Metapoetische Reflexionen zur akustischen und choreutischen Dimension im ‘Agamemnon’ des Aischylos”, in S.K. G. Rechenauer (ed.) Vom Grund des Tragischen. Ansätze zur Interpretation der Tragödie. Regensburg, pp. 99–131.   
Wesselmann, K. (2023) Book VII Homer’s Iliad. Translated by A.F. Bierl. De Gruyter (Homer’s Ilias).   
Bierl, A. (2023) “Robert Ickes Orestie (2015/2018) als Psychotherapie und theatrale Traumaverarbeitung. Eine Klassikeradaption für die Problemlage und Ästhetik ewig junger Menschen im 21. Jahrhundert unter den Bedingungen des westlich-konsumorientierten Globalismus”, in Visioni Del Tragico. La Tragedia Greca Sulla Scena Del XXI Secolo, pp. 55–84.   
Bierl, A. (2022) “Griechische Helden und die Gewalt: Ambivalenz, Opfer und Heroenkult”, in S. Fischer, G. Hankel, and W. Knöbel (eds.) Die Gegenwart der Gewalt und die Macht der Aufklärung. FS für Jan Philipp Reemtsma. Springe: Zu Klampen, pp. 11–46.   
Bierl, A. (2022) “Thukydides’ Beschreibung der Seuche von Athen zwischen Medizin und traditionellen Diskursen”, in C. Semenzato and L. Hartmann (eds.) Von der Antike begeistert! Festschrift für Christoph Riedweg. Basel: Schwabe, pp. 147–162.   
Bierl, A. (2022) “‘Se non posso esser Saffo, preferisco esser nulla’: Eine Neuinterpretation der Rolle Sapphos in Cesare Paveses Schiuma d’onda im Lichte des Phaonmythos”, in M.M.A. Barbero and V. Vitale (eds.) Alla frontiera del testo. Studi in onore di Maria Antonietta Terzoli. Rome: Carocci, pp. 527–550.   
Bierl, A. (2022) “Prometheus Bound as ’Epic’ Tragedy and Its Narratology of Emotion”, in M.P. de Bakker, B. van den Berg, and J. Klooster (eds.) Emotions and Narrative in Ancient Literature and Beyond. Studies in Honour of Irene de Jong. Leiden: Brill (Mnemosyne, Supplements), pp. 287–306.   
Bierl, A. (2022) “Loren D. Marsh: Muthos. Aristotle’s Concept of Narrative and the Fragments of Old Comedy. Göttingen (Vandenhoeck & Ruprecht) 2021. Studia Comica: 12. 212 S. 2 Abb. 4 Tab. Euro 64,99”, Gymnasium, 129, pp. 77–78.   
Bierl, A. (2021) “Sappho, the Shining Star. Illuminating the Fragments of the World’s Most Famous Female Poet”. Antigone: Open-access resources for the Classics-keen and curious (Antigone: Open-access resources for the Classics-keen and curious). Available at: https://antigonejournal.com/2021/10/sappho-shining-star/.   
Bierl, A. (2021) “The Cambridge companion to Sappho. Edited by P. J. Finglass and Adrian Kelly. Cambridge University Press, Cambridge 2021. XXXII, 553 p”, Museum Helveticum, 78(2), pp. 311–312.   
Bierl, A. (2021) “Am Ende sind die Politiker schuld: In seiner Beschreibung des Peloponnesischen Kriegs schildert Thukydides eine Epidemie. Hat sie so stattgefunden?”, NZZ, p. 36.   
Bierl, A.F. (2021) Sappho: Lieder: Griechisch/Deutsch, hrsg. und übersetzt sowie mit Anmerkungen und Nachwort versehen. Stuttgart: Reclam.   
Klaeui, A. and Bierl, A. (2021) “Sappho neu entdeckt - Sappho war aristokratisch, lesbisch und eine begnadete Dichterin (mit Interview A. Bierl)”, SRF 2 Kultur. Switzerland. Available at: https://www.srf.ch/kultur/literatur/sappho-neu-entdeckt-sappho-war-aristokratisch-lesbisch-und-eine-begnadete-dichterin.   
Meyer-Blankenburg, L. and Bierl, A. (2021) “Anton Bierl - Sappho”, SWR 2. Switzerland. Available at: https://www.swr.de/swr2/literatur/anton-bierl-sappho-lieder-100.html.   
Bierl, A. (2021) “Pratinas and Euripides: Wild Origins, Choral Self-Reference and Performative Release of Dionysian Energy in Satyr Drama”, in A.P. Antonopoulos, M.M. Christopoulos, and G.W.M. Harrison (eds.) Reconstructing Satyr Drama. Berlin/Boston: De Gruyter (MythosEikonPoiesis), pp. 337–359.   
Bierl, A. and Latacz, J. (eds.) (2021) Homers Ilias. vol. XIV.1.: Einundzwanzigster Gesang: Text von M. West (†), Übersetzung von A. Bierl. Berlin/Boston: De Gruyter (Sammlung wissenschaftlicher Commentare).   
Bierl, A. (2021) “Übersetzung von Ilias 21”, in A. Bierl and J. Latacz (eds.) Homers Ilias. vol. XIV.1.: Einundzwanzigster Gesang: Text von M. West (†), Übersetzung von A. Bierl. Berlin/Boston: De Gruyter (Sammlung wissenschaftlicher Commentare), pp. 1–41.   
Bierl, A. (2021) “Sappho und der Eros: Mit einem Essay”, Philosophiemagazin, pp. 66–73.   
Bierl, A. (2021) “New Thoughts on Metatheatre in Attic Drama: Self-Referentiality, Ritual and Performativity as Total Theatre”, in E. Paillard and S. Milanezi (eds.) Theatre and Metatheatre. Definitions, Problems, Limits. Berlin/Boston: De Gruyter (MythosEikonPoiesis), pp. 107–129.   
Bierl, A. (2021) “Walter Burkert e la tragedia greca”. Blog of Visioni del Tragico. Available at: https://www.visionideltragico.it/blog/studiosi/walter-burkert-e-la-tragedia-greca.   
Bierl, A. and Latacz, J. (eds.) (2021) Homers Ilias. vol. XIV.2: Einundzwanzigster Gesang: Kommentar von M. Coray und M. Krieter-Spiro. Berlin/Boston: De Gruyter (Sammlung wissenschaftlicher Commentare).   
Bierl, A. (2021) “Choral Dance as Play: Paizein in Greek Drama, or Body Movement as Sexual Attraction between Gender and Genre”, in V. Dasen and M. Vespa (eds.) Jouer dans l’Antiquité classique. Définition, transmission, réception. Play and Games in Classical Antiquity. Definition, Transmission, Reception. Liège: Presses Universitaires de Liège (Jeu / Play / Spiel), pp. 29–47.   
Bierl, A. (2021) “Narrative Strategien der lysis in ausgewählten Szenen von Ilias 24 und die Umsetzung in der Ilias Latina. Aufschub im Monumentalen und Hervorhebung der archaischen anthropologischen Grunderfahrung im Leid vs. Ilias light mit römischem Anstrich”, in M.J. Falcone and C. Schubert (eds.) Ilias Latina: Text, Interpretation, and Reception. Leiden: Brill (Mnemosyne, Supplements), pp. 115–142.   
Bierl, A. (2021) “The Deeper Structure of Religious Discourse in Aristophanes’ Wealth: Plutos, the Eiresione, Metaphor, and the Reevaluation of the Vegetation Paradigm”, Dioniso. Rivista di studi sul teatro antico, nuova serie 10/11, pp. 255–298.   
Bierl, A. (2020) “The Phaeacians’ Last Transfer from the Under World to the Upper Word: Petrification and Crystallization between Anthropology, Narratology and Metapoetics (Odyssey 13.125-187)”, in M. Christopoulos and M. Païzē-Apostolopoulou (eds.) The Upper and the Under World in Homeric and Archaic Epic. Proceedings of the 13th International Symposium on the Odyssey, 25-29 August 2017. Ithaki: Kentro Odysseiakōn spudōn, pp. 333–368.   edoc
Bierl, A. (2020) “Paratragic Fragmentation and Patchwork-Citation as Comic Aesthetics: the Potpourri Use of Euripides’ Helen and Andromeda in Aristophanes’ Thesmophoriazusae and Their Symbolic Meaning”, in A. Lamari, F. Montanari, and A. Novokhatko (eds.) Fragmentation in Ancient Greek Drama. Berlin/Boston: De Gruyter (Trends in Classics - Supplementary Volumes), pp. 453–480.   edoc
Bierl, A. (2020) “Nachwort”, in K. Steinmann (ed.) Aischylos, Der Gefesselte Prometheus. Griechisch / Deutsch. Stuttgart: Reclam (Reclams Universal-Bibliothek), pp. 119–165.   edoc
Bierl, A. and Latacz, J. (eds.) (2020) Homers Ilias. Gesamtkommentar vol. XII.2: Siebter Gesang. Berlin: De Gruyter (Homers Ilias. Gesamtkommentar (Basler Kommentar / BK).   edoc
Bierl, A. (2020) “Bildung und das Wesentliche”, NZZ, p. 18.   edoc
Bierl, A. (2020) “[Review:] Francisco Barrenechea, Comedy and Religion in Classical Athens: Narratives of Religious Experiences in Aristophanes’ Wealth, Cambridge, New York 2018”, Bryn Mawr Classical Review, (2020.04.34), pp. 1–5.   edoc
Bierl, A. (2020) “Phaedra: a Tragic Queen in Turmoil Between Violent Love and Its Chaste Suppression. An Interpretation of Euripides’ Hippolytus in Initiatory Terms”, Skenè, 6(1), pp. 57–83. Available at: 10.13136/sjtds.v6i1.270.   edoc
Bierl, A. (2019) “Phallikon”, in A.H. Sommerstein (ed.) The Encyclopedia of Greek Comedy. New York: Wiley, pp. 694–694. Available at: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/9781118542842.   edoc
Bierl, A. (2019) “Lösung in der Schwebe durch Provokation: Metanarrative Überlegungen zum Aufschub und Ende der Erzählung in den Lytra (Ilias XXIV)”, Maia : rivista quadrimestrale di letterature classiche, 71(1), pp. 49–74.   edoc
Bierl, A. (2019) “Utopias”, in A.H. Sommerstein (ed.) The Encyclopedia of Greek Comedy. New York: Wiley, pp. 989–991. Available at: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/9781118542842.   edoc
Bierl, A. (2019) “Griechische Literatur - ein Musterfall von ’Literatur und Religion’ (mit einer Interpretation von Sapphos Fragment 2 Voigt)”, in W. Braungart, J. Jacob, and J.-H. Tück (eds.) Literatur / Religion. Bilanz und Perspektiven eines interdisziplinären Forschungsgebietes. Stuttgart: Metzler (Studien zu Literatur und Religion), pp. 29–56. Available at: 10.1007/978-3-476-04694-9_2.   edoc
Bierl, A. (2019) “Genre Criticism”, in A.H. Sommerstein (ed.) The Encyclopedia of Greek Comedy. New York: Wiley, pp. 384–385. Available at: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/9781118542842.   edoc
Bierl, A. (2019) “Trickster”, in A.H. Sommerstein (ed.) The Encyclopedia of Greek Comedy. New York: Wiley, pp. 980–981. Available at: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/9781118542842.   edoc
Bierl, A. (2019) “Narratology”, in A.H. Sommerstein (ed.) The Encyclopedia of Greek Comedy. New York: Wiley, pp. 598–599.   edoc
Bierl, A. (2019) “Metaphor”, in A.H. Sommerstein (ed.) The Encyclopedia of Greek Comedy. New York: Wiley, pp. 550–552. Available at: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/9781118542842.   edoc
Bierl, A. (2019) “Oedipus at Colonus as a Reflection of the Oresteia: The Abomination from Thebes as an Athenian Hero in the Making”, in S. Bigliazzi (ed.) Oedipus at Colonus and King Lear: Classical and Early Modern Intersections. Verona: Skenè (Skenè Studies I), pp. 165–199. Available at: https://textsandstudies.skeneproject.it/index.php/TS/catalog/view/67/13/461-2.   edoc
Bierl, A. (2019) “Agonistic Excess and Its Ritual Resolution in Hero Cult: The Funeral Games in Iliad 23 as a mise en abyme”, in C. Damon and C. Pieper (eds.) Eris vs. Aemulatio. Valuing Competition in Classical Antiquity. Leiden: Brill (Mnemosyne : bibliotheca classica batava Supplementum), pp. 53–77. Available at: 10.1163/9789004383975_004.   edoc
Bierl, A. (2019) “Essay”, in Euripides: Hippolytos. Wenn Menschen lieben. Eine Tragödie. Zürich: Diogenes, pp. 108–140.   edoc
Bierl, A. (2018) “The mise en scène of Kingship and Power in Aeschylus’ Seven Against Thebes: Ritual Performativity or Goos, Cledonomancy and Catharsis”, Skenè, 4(2), pp. 19–54.   edoc
Bierl, A. (2018) “[Review] Aldo Tagliabue: Xenophon’s Ephesiaca. A paraliterary love-story from the ancient world. Ancient Narrative Supplementum 22. Barkhuis & Groningen University Library, Groningen 2017. VIII, 243 p”., Museum Helveticum, 75(2), pp. 229–230.   edoc
Bierl, A. (2018) “Odysseus als Sänger im Prozess narrativer Sinnbildung. Eine erzählarchäologische Lektüre der Abenteuergeschichten in Homers Odyssee”, in H. Roeder (ed.) Eine Archäologie der narrativen Sinnbildung. Paderborn: Wilhelm Fink (Das Erzählen in frühen Hochkulturen / Ägyptologie und Kulturwissenschaft), pp. 197–220.   edoc
Bierl, A. (2018) “[Review] Jeffrey M. Duban: The Lesbian lyre. Reclaiming Sappho for the 21st century. Clairview, West Hoathly 2016. XXXVI, 795 p”., Museum Helveticum, 75(2), pp. 226–227.   edoc
Bierl, A. (2018) “Longus’ Hyperreality: Daphnis and Chloe as a Meta-text about Mimesis and Simulation”, in E. Cueva et al. (eds.) Re-Wiring the Ancient, Novel. Groningen: Barkhuis & Groningen University Library (Ancient narrative Supplementum), pp. 3–28. Available at: https://www.barkhuis.nl/product_info.php?products_id=235.   edoc
Bierl, A. (2018) “Fear in Choral Action: Thoughts about a Dionysian Emotion in Aeschylean Tragedy”, in M. De Poli (ed.) Il teatro delle emozioni: la paura. Padua: Padova University Press, pp. 17–40.   edoc
Bierl, A. (2018) “God of Many Names: Dionysus in the Light of his Cult Epithets”, in A. Kavoulaki (ed.) Πλειών: Papers in Memory of Christiane Sourvinou-Inwood. Rethymnon: Εκδόσεις της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης (Ariadne), pp. 229–288. Available at: https://www.academia.edu/38285474/PLEION_PAPERS_IN_MEMORY_OF_CHRISTIANE_SOURVINOU-INWOOD_.pdf.   edoc
Bierl, A. and Melchinger, G. (2018) “Um dieses Haus ist es nicht gut bestellt: Anton Bierl im Gespräch mit der Dramaturgin Gwendolyne Melchinger.”   edoc
Bierl, A. (2018) “Symmachos esso: Theatrical Role-Playing and Mimesis in Sappho fr. 1 V”., in S. Bigliazzi, F. Lupi, G. Ugolini (eds.) Συναγωνίζεσθαι. Essays in Honour of Guido Avezzù. Verona: Skenè (Skenè Studies I), pp. 925–952. Available at: https://www.academia.edu/38614387/%CE%A3%CF%85%CE%BD%CE%B1%CE%B3%CF%89%CE%BD%CE%AF%CE%B6%CE%B5%CF%83%CE%B8%CE%B1%CE%B9_Studies_in_Honour_of_Guido_Avezz%C3%B9.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2017) “Die Dialektik von πολυπραγμοσύνη und ἀπραγμοσύνη. Die athenische Demokratie in den Komödien des Aristophanes und in Platons Politeia”, in C. Abbt, N. Niazi (eds.) Der Vieltuer und die Demokratie. Politische und philosophische Aspekte von Allotrio- und Polypragmosyne. Basel: Colmena (Colmena Philosophica), pp. 31–55.   edoc
Bierl, A. (2017) “Passion in a Stoic’s Satire Directed against a Dead Caesar? Seneca’s Apocolocyntosis as a Saturnalian Text Composed for Overcoming the Crisis”, Maia, 69(2), pp. 326–349.   edoc
Bierl, A., Christopoulos, M. and Papachrysostomou, A. (2017) “Preface”, in A. Bierl, M. Christopoulos, A. Papachrysostomou (eds.) Time and Space in Ancient Myth, Religion and Culture. Berlin/New York: De Gruyter (MythosEikonPoiesis), p. ix-xvii.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2017) “’Hail and Take Pleasure!’ Making Gods Present In Narration Through Choral Song and Other Epiphanic Strategies in the Homeric Hymns to Dionysus and Apollo”, in C. Tsagalis, A. Markantonatos (eds.) The Winnowing Oar. New Perspectives in Homeric Studies. Berlin/New York: De Gruyter, pp. 231–266. Available at: 10.1515/9783110559873-013.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2017) “The Bacchic-Chor(a)ic Chronotope: Dionysus, Chora and Chorality in the Fifth Stasimon of Sophocles’ Antigone”, in A. Bierl, M. Christopoulos, A. Papachrysostomou (eds.) Time and Space in Ancient Myth, Religion and Culture. Berlin/New York: De Gruyter (MythosEikonPoiesis), pp. 99–144. Available at: 10.1515/9783110535150-007.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2017) “Rezension von: John Scheid, Jesper Svenbro: La tortue et la lyre. Dans l’atelier du mythe antique. Paris: CNRS Editions 2014”, Gnomon, 89(5), pp. 385–389. Available at: 10.17104/0017-1417-2017-5.   edoc | Open Access
Bierl, A., Christopoulos, M. and Papachrysostomou, A. (eds.) (2017) Time and Space in Ancient Myth, Religion and Culture. Berlin/New York: De Gruyter (MythosEikonPoiesis). Available at: 10.1515/9783110535150.   edoc
Bierl, A. (2017) “Klytaimestra Tyrannos: Fear and Tyranny in Aeschylus’s Oresteia (with a Brief Comparison with Macbeth)”, Comparative Drama, 51(4), pp. 528–563. Available at: 10.1353/cdr.2017.0042.   edoc
Bierl, A. and Lardinois, A. (2016) “Introduction”, in A. Bierl, A. Lardinois (eds.) The Newest Sappho. P. Sapph. Obbink and P. GC inv. 105, frs. 1-4. Leiden: Brill (Mnemosyne. Supplements), pp. 1–9. Available at: 10.1163/9789004314832_002.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2016) “Visualizing the Cologne Sappho: Mental Imagery Through Chorality, the Sun, and Orpheus”, in V. Cazzato, A. Lardinois (eds.) The Look of Lyric: Greek Song and the Visual. Leiden: Brill (Mnemosyne. Supplements), pp. 307–342. Available at: 10.1163/9789004314849_014.   edoc | Open Access
Bierl, A. and Lardinois, A. (eds.) (2016) The newest Sappho. P. Sapph. Obbink and P. GC inv. 105, frs. 1-4. Leiden: Brill (Mnemosyne. Supplements). Available at: 10.1163/9789004314832.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2016) “’All you Need is Love’: Some Thoughts on the Structure, Texture, and Meaning of the Brothers Song as well as on Its Relation to the Kypris Song (P. Sapph. Obbink)”, in A. Bierl, A. Lardinois (eds.) The Newest Sappho. P. Sapph. Obbink and P. GC inv. 105, frs. 1-4. Leiden: Brill (Mnemosyne. Supplements), pp. 302–336. Available at: 10.1163/9789004314832_016.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2016) “Melizein Pathe or the Tonal Dimension in Aeschylus’ Agamemnon: Voice, Song, and Choreia as Leitmotifs and Metatragic Signals for Expressing Suffering”, in N. Slater (ed.) Voice and Voices in Antiquity. Leiden: Brill (Mnemosyne. Supplements; Orality and Literacy in the Ancient World), pp. 166–207. Available at: 10.1163/9789004329737_010.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2016) “Sappho as Aphrodite’s Singer, Poet, and Hero(ine): The Reconstruction of Context and Sense of the Kypris Song”, in A. Bierl, A. Lardinois (eds.) The Newest Sappho. P. Sapph. Obbink and P. GC inv. 105, frs. 1-4. Leiden: Brill (Mnemosyne. Supplements), pp. 339–352. Available at: 10.1163/9789004314832_017.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2016) “Lived Religion and the Construction of Meaning in Greek Literary Texts: Genre, Context, Occasion”, Religion in the Roman Empire, 2(1), pp. 10–37. Available at: 10.1628/219944616x14537295637754.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2016) “Nachwort (und Literaturhinweise)”, in K. Steinmann (ed.) Die Orestie. Aischylos. Stuttgart: Reclam, pp. 239–289.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2016) “Germany, Austria, and Switzerland”, in B. van Zyl Smit (ed.) A Handbook to the Reception of Greek Drama. Chicheste: Wiley Blackwell (Wiley Blackwell Handbooks to Classical Reception), pp. 257–282. Available at: 10.1002/9781118347805.ch13.   edoc
Bierl, A. (2015) “Diachronic Shifts between the Epic Past and Future at the Phaeacians: Binding, Chorality, and Fluidity in Demodokos’ Song of Ares and Aphrodite in Homer’s Odyssey (8.266-366)”, in J.M. González (ed.) Diachrony. Diachronic Studies of Ancient Greek Literature and Culture. Berlin: Walter de Gruyter (MythosEikonPoiesis), pp. 43–77. Available at: 10.1515/9783110422962-004.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2015) “New Trends in Homeric Scholarship (NTHS)”, in A. Bierl, J. Latacz (eds.) Prolegomena : Homer’s Iliad. The Basel Commentary. Berlin: De Gruyter, pp. 177–203. Available at: 10.1515/9781501501746-013.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2015) “Preface to the English Edition”, in A. Bierl, J. Latacz (eds.) Prolegomena : Homer’s Iliad. The Basel Commentary. Berlin: De Gruyter, pp. 11–26. Available at: 10.1515/9781501501746-002.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2015) “Die Literaturkonzertreihe ‘Die Neue Sappho’. Sappho, Penelope, Joyce oder Wissenschaft als Kunst”. Collegium Beatus Rhenanus. Available at: https://easyweb-lite-001.unibas.ch/cbr/wp-content/uploads/sites/27/2016/10/Newsletter-18-2015.pdf.   edoc
Bierl, A. (2015) “Nach der Konferenz ’Sappho in the Third Millennium’ ein renommierter Band zur Neuesten Sappho”. Collegium Beatus Rhenanus. Available at: https://easyweb-lite-001.unibas.ch/cbr/wp-content/uploads/sites/27/2016/10/Newsletter-18-2015.pdf.   edoc
Bierl, A. (2015) “Momente performativen Selbstreflexiv-Werdens in der Tragödie des Aischylos (mit besonderem Blick auf die Dareios-Szene in den Persern)”, Forum Modernes Theater, 30(1-2), pp. 86–105. Available at: 10.1353/fmt.2019.0007.   edoc
Bierl, A. (2014) “’Riddles over Riddles’: ’Mysterious’ and ’Symbolic’ (Inter)textual Strategies. The Problem of Language in the Derveni Papyrus”, in I. Papadopoulou, L. Muellner (eds.) Poetry as Initiation : The Center for Hellenic Studies Symposium on the Derveni Papyrus. Washington, D.C.: Center for Hellenic Studies (Hellenic Studies), pp. 187–210. Available at: https://chs.harvard.edu/CHS/article/display/5694.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2014) “Love, Myth, and Ritual: The Mythic Dimension and Adolescence in Longus’ Daphnis and Chloe”, in A companion to the ancient novel. Chichester: Wiley Blackwell (Blackwell companions to the ancient world), pp. 441–455. Available at: 10.1002/9781118350416.ch28.   edoc
Bierl, A. (2014) “Choreia und Fest: Neue Ansätze in der Interpretation der griechischen Liedkultur”, Gymnasium, 121(3), pp. 217–239.   edoc
Bierl, A. (2014) “Sappho, der sensationelle Neufund und die weltweit führende Lyrikforschung in Castelen bei Basel: Bericht über die Tagung ‘Sappho in the Third Millennium. New Approaches, Readings and the ’Brand-New Sappho’’ - Core Group Meeting of the Network for the Study of Archaic and Classical Greek Song, Landgut Castelen bei Augst/Basel, 26.-28. Juni 2014”. Collegium Beatus Rhenanus. Available at: https://easyweb-lite-001.unibas.ch/cbr/wp-content/uploads/sites/27/2016/10/Newsletter-17-2014.pdf.   edoc
Futre Pinheiro, M., Bierl, A. and Beck, R. (eds.) (2013) Intende, lector : echoes of myth, religion and ritual in the ancient novel. Berlin: de Gruyter (MythosEikonPoiesis). Available at: 10.1515/9783110311907.   edoc
Bierl, A. (2013) “Myth and the Novel: Introductory Remarks and Comments on the Roundtable Discussion”, in Intende, Lector : Echoes of Myth, Religion and Ritual in the Ancient Novel. Berlin ; Boston: De Gruyter (MythosEikonPoiesis), pp. 7–23. Available at: 10.1515/9783110311907.7.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2013) “From Mystery to Initiation: A Mytho-Ritual Poetics of Love and Sex in the Ancient Novel even in Apuleius’ Golden Ass?”, in Intende, Lector : Echoes of Myth, Religion and Ritual in the Ancient Novel. Berlin ; Boston: De Gruyter (MythosEikonPoiesis), pp. 82–99. Available at: 10.1515/9783110311907.82.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2013) “Dionysos in Old Comedy : Staging of Experiments on Myth and Cult”, in Redefining Dionysos. Berlin ; Boston: De Gruyter (MythosEikonPoiesis), pp. 366–385. Available at: 10.1515/9783110301328.366.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2013) “Maenadism as Self-Referential Chorality in Euripides’ Bacchae”, in Choral Mediations in Greek Tragedy. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 211–226. Available at: 10.1017/cbo9781139519564.009.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2013) “Der vielnamige Dionysos : Wesen und Funktion des Gottes im Spiegel seiner Beinamen”, in Dionysos : Rausch und Ekstase. Bucerius Kunstforum. München: Hirmer, pp. 30–39.   edoc
Bierl, A. (2012) “Odysseus als Sänger im Prozess narrativer Sinnbildung : eine erzählarchäologische Lektüre der Abenteuergeschichten in Homers Odyssee”, in Das Erzählen in frühen Hochkulturen. München: Wilhelm Fink (Ägyptologie und Kulturwissenschaft), pp. 197–220.   edoc
Bierl, A. (2012) “Women on the Acropolis and Mental Mapping: Comic Body-Politics in a City in Crisis, or Ritual and Metaphor in Aristophanes’ Lysistrata”, in A. Markantonatos, B. Zimmermann (eds.) Crisis on Stage : Tragedy and Comedy in Late Fifth-Century Athens. Berlin: De Gruyter (Trends in Classics. Supplementary Volumes), pp. 255–290. Available at: 10.1515/9783110271560.255.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2012) “Ästhetik, Sex und Opfer : der Blick auf die hingeschlachtete Jungfrau im Liebesroman des Achilleus Tatios”, in Ästhetik des Opfers : Zeichen/Handlungen in Ritual und Spiel. Munich: Fink, pp. 131–161.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2012) “[Rezension von] Cécile Corbel-Morana, Le Bestiaire d’Aristophane (Collection d’études anciennes. Série grecque 144) : Paris, 2012”. (Bryn Mawr Classical Review). Available at: http://www.bmcreview.org/2012/08/20120805.html.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2012) “Demodokos’ song of Ares and Aphrodite in Homer’s Odyssey (8.266-366) : an epyllion? Agonistic performativity and cultural metapoetics”, in Brill’s Companion to Greek and Latin Epyllion and its Reception. Leiden ; Boston: Brill (Brill’s Companions in Classical Studies), pp. 111–134. Available at: 10.1163/9789004233058_006.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2012) “Traumatic dreams : lacanian love, Kubrick’s Eyes Wide Shut, and the Ancient Greek Novel, or, gliding in phantasmagoric chains of metonymy”, in Donum natalicium digitaliter confectum Gregorio Nagy septuagenario a discipulis collegis familiaribus oblatum : a virtual birthday gift presented to Gregory Nagy on turning seventy by his students, colleagues, and friends. : http://nrs.harvard.edu/urn-3:hul.ebook:CHS_Bers_etal_eds.Donum_Natalicium_Gregorio_Nagy.2012. Washington, DC: Harvard Press. Available at: http://chs.harvard.edu/wa/pageR?tn=ArticleWrapper&bdc=12&mn=4388.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2012) “Orality, fluid textualization and interweaving themes : some remarks on the Doloneia : magical horses from night to light and death to life”, in F. Montanari, A. Rengakos, C. Tsagalis (eds.) Homeric Contexts : Neoanalysis and the Interpretation of Oral Poetry. Berlin ; Boston: De Gruyter (Trends in Classics. Supplementary Volumes), pp. 133–174. Available at: 10.1515/9783110272017.133.   edoc | Open Access
Honold, A., Bierl, A. and Luppi, V. (eds.) (2012) Ästhetik des Opfers : Zeichen/Handlungen in Ritual und Spiel. Paderborn: Wilhelm Fink. Available at: http://deposit.d-nb.de/cgi-bin/dokserv?id=4050406&prov=M&dok_var=1&dok_ext=htm.   edoc
Bierl, A. (2012) “Postdramatic Theater and Politics: The Oresteia Today”, Atene e Roma nuova serie seconda, 6(3-4), pp. 283–296.   edoc
Bierl, A. (2012) “Dionysοs’ Epiphany in Performance. The God of Ecstatic Cry, Noise, Song, Music, and Choral Dance", in: Electra 2: Dionysus: Myth, Cult, Ritual”, Electra, 2, pp. 1–12. Available at: http://electra.lis.upatras.gr/index.php/electra/issue/view/235.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2011) “Il dramma satiresco di Pratina e il Ciclope di Euripide. Movimento selvaggio, autoreferenzialità corale e liberazione dell’energia accumulata sotto il segno di Dioniso”, in A. Rodighiero, P. Scattolin (eds.) "… un enorme individuo, dotato di polmoni soprannaturali". Funzioni, interpretazioni e rinascite del coro drammatico greco. im Druck. Verona: Edizioni Fiorini (Kátoptron. Studi e testi di filologia greca), pp. 67–95.   edoc
Bierl, A. (2011) “Alcman at the end of Aristophanes’ Lysistrata : ritual interchorality”, in L. Athanassaki, E. Bowie (eds.) Archaic and Classical Choral Song : Performance, Politics and Dissemination. Trends in Classics, Supp. 10. Berlin: De Gruyter (Trends in Classics. Supplementary Volumes), pp. 415–436. Available at: 10.1515/9783110254020.415.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2011) “Prozessionen auf der griechischen Bühne: Performativität des einziehenden Chors als Manifestation des Dionysos in der Parodos der Euripideischen Bakchen”, in Medialität der Prozession : Performanz ritueller Bewegung in Texten und Bildern der Vormoderne = Médialité de la procession : performance du mouvement rituel en textes et en images à l’époque pré-moderne. Heidelberg: Universitätsverlag Winter (GRM-Beiheft), pp. 35–61.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2011) “Enigmatic hints at the hidden meaning of two central homeric passages : the Derveni-author as homeric philologist in PDerv. col XXVI”, in Tracing Orpheus : Studies of Orphic Fragments (In Honour of Alberto Bernabé). Berlin ; Boston: De Gruyter (Sozomena), pp. 393–398. Available at: 10.1515/9783110260533.393.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2011) “Fest und Spiele in der griechischen Literatur”, in Thesaurus cultus et rituum antiquorum : (ThesCRA). Los Angeles: The J. Paul Getty Museum.   edoc
Bierl, A. (2011) “"Riddles over Riddles" : "mysterious" and ‘symbolic’ (inter)textual strategies”, in Proceedings of the Derveni Papyrus Conference. Washington: Center for Hellenic Studies, pp. 1–30.   edoc
Bierl, A. and Leber, M. (2011) “Die Orestie auf der zeitgenössischen postdramatischen Bühne”, in R. Bogner (ed.) Tragödie : Die bleibende Herausforderung. Saarbrücken: universaar (Saarbrücker literaturwissenschaftliche Ringvorlesungen), pp. 227–263. Available at: http://universaar.uni-saarland.de/monographien/volltexte/2011/26/pdf/tragoedie_ebook.pdf.   edoc
Bierl, A. (2011) “Dionysos auf der Bühne : gattungsspezifische Aspekte des Theatergottes in Tragödie, Satyrspiel und Komödie”, in A different god? : Dionysos and Ancient Polytheism. Berlin: De Gruyter, pp. 315–341. Available at: 10.1515/9783110222357.315.   edoc | Open Access
Bierl, A. and Braungart, W. (eds.) (2010) Gewalt und Opfer : im Dialog mit Walter Burkert. in Vorbereitung. Berlin: Walter de Gruyter (MythosEikonPoiesis). Available at: 10.1515/9783110221176.   edoc
Bierl, A. (2010) “Walter Burkert - ein Religionswissenschaftler als Inspirationsquelle für eine moderne Gräzistik und kulturwissenschaftlich geprägte Literaturwissenschaft”, in Gewalt und Opfer : im Dialog mit Walter Burkert. Berlin: Walter de Gruyter (MythosEikonPoiesis), pp. 1–44. Available at: 10.1515/9783110221176.1.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2010) “‘Antike Mysterien - ein Weg zur Vollkommenheit und die literarische Verarbeitung in Apuleius’ Metamorphosen’”, in A. Assmann, J. Assmann (eds.) Vollkommenheit. noch im Druck. München: Fink (Archäologie der literarischen Kommunikation), pp. 83–106. Available at: 10.30965/9783846748138.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2010) “Prädramatik auf der antiken Bühne: Das attische Drama als theatrales Spiel und ästhetischer Diskurs”, in M. Groß, P. Primavesi (eds.) Lücken sehen… Beiträge zu Theater, Literatur und Performance. Festschrift für Hans-Thies Lehmann zum 66. Geburtstag. Heidelberg: Winter Universitätsverlag, pp. 69–82.   edoc
Bierl, A. (2010) “Die Orestie auf der zeitgenössischen postdramtischen Bühne”, Freiburger Unversitätsblätter, 189, pp. 31–74.   edoc
Bierl, A. (2010) “Sappho in Athens: reperformance and performative contextualizations of the New Cologne Papyrus, or old age and rejuvenation through chorality”. Athens Dialogues. Available at: http://athensdialogues.chs.harvard.edu/cgi-bin/WebObjects/athensdialogues.woa/wa/dist?dis=36.   edoc
Bierl, A. et al. (eds.) (2009) Theater des Fragments : performative Strategien im Theater zwischen Antike und Postmoderne. Bielefeld: transcript Verlag (MedienAnalysen). Available at: http://deposit.d-nb.de/cgi-bin/dokserv?id=3194395&prov=M&dok_var=1&dok_ext=htm.   edoc
Bierl, A. (2009) “Die griechische Tragödie aus der Perspektive von Prä- und Postdramatik : die Perser des Aischylos und die Bearbeitung von Müller/Witzmann”, in N. Müller-Schöll, H. Goebbels (eds.) Heiner Müller sprechen. Berlin: Theater der Zeit (Recherchen), pp. S. 201–214.   edoc
Bierl, A. (2009) Ritual and performativity : the chorus in old comedy. new and revised edition of 103939; ferner wird das Buch in einer neu gegründeten Bibliothek auf dem Internet beim Center for Hellenic Studies verfügbar sein. Washington, DC: Harvard University Press (Hellenic studies). Available at: http://nrs.harvard.edu/urn-3:hul.ebook:CHS_Bierl.Ritual_and_Performativity.2009.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2009) “Schamanismus und die Alte Komödie : generischer Rückgriff auf einen Atavismus und Heilung (mit einer Anwendung am Beispiel von Aristophanes’ Frieden)”, in Archaiogno̲sia. Supplementary volume. Vagenas: Vagenas.   edoc
Bierl, A. (2009) “Der griechische Roman - ein Mythos? : Gedanken zur mythischen Dimension von Longos Daphnis und Chloe”, in Antike Mythen : Medien, Transformationen und Konstruktionen. Berlin: Walter de Gruyter, pp. 709–739. Available at: 10.1515/9783110217247.7.709.   edoc | Open Access
Bierl, A., Latacz, J. (eds.) (2009) Homers Ilias. Gesamtkommentar (Basler Kommentar / BK). Vol. VI.2: Neunzehnter Gesang: Kommentar von M. Coray. Berlin/New York: Walter de Gruyter.   edoc
Bierl, A. (2008) “Die Rezeption der Homerischen Dichtung in der griechischen Literatur”, in Homer - der Mythos von Troia in Dichtung und Kunst. München: Hirmer Verlag, pp. 208–214.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2008) “Die Abenteuer des Odysseus”, in Homer - der Mythos von Troia in Dichtung und Kunst. München: Hirmer Verlag, pp. 171–179.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2008) “Der neue Sappho-Papyrus aus Köln und Sapphos Erneuerung: Virtuelle Choralität, Eros, Tod, Orpheus und Musik”. The Center for Hellenic Studies. Available at: http://chs.harvard.edu/wa/pageR?tn=ArticleWrapper&bdc=12&mn=2122.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2007) “Mysterien der Liebe und die Initiation Jugendlicher : Literatur und Religion im griechischen Roman”, in Literatur und Religion. München: Walter de Gruyter (MythosEikonPoiesis), pp. 239–334. Available at: 10.1515/9783110926378.239.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2007) “Zwischen dem Selbst und dem Anderen : Aischylos Perser und das Politische in der antiken Tragödie”, in Antike Tragödie heute : Vorträge und Materialien zum Antiken-Projekt des Deutschen Theaters. [Leipzig]: Henschel (Blätter des Deutschen Theaters. [Neue Folge]), pp. 49–64.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2007) “Mnema und Mneme - Gedanken eines Gräzisten”, in Mnema : Derrida zum Andenken. Bielefeld: Transcript (Edition Moderne Postmoderne), pp. 47–64. Available at: 10.14361/9783839405109.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2007) “L’uso intertestuale di alcmane nel finale della lisistrata di aristofane : coro e rito nel contesto performativo”, in Dalla lirica corale alla poesia drammatica : forme e funzioni del canto corale nella tragedia e nella commedia greca. Pisa: ETS (Testimonianze sulla cultura greca), pp. 259–290.   edoc
Bierl, A. (2007) “Literatur und Religion als Rito- und Mythopoetik : Überblicksartikel zu einem neuen Ansatz in der Klassischen Philologie”, in Literatur und Religion. München: Walter de Gruyter (MythosEikonPoiesis), pp. 1–76. Available at: 10.1515/9783110926361.1.   edoc | Open Access
Bierl, A., Lämmle, R., Wesselmann, K. (eds.) (2007) Literatur und Religion : Wege zu einer mythisch-rituellen Poetik bei den Griechen. München: Walter de Gruyter (MythosEikonPoiesis, 1-2). Available at: 10.1515/9783110926361.   edoc
Bierl, A. (2007) “Le «chamanisme» et la comédie ancienne. Recours générique à un atavisme et guérison (avec une application à l’exemple de la Paix d’Aristophane)”. Université Lille. Available at: http://methodos.revues.org/document625.html.   edoc
Bierl, A. (2006) “Tragödie als Spiel und das Satyrspiel : die Geburt des griechischen Theaters aus dem Geiste des Chortanzes und seines Gottes Dionysos”, in Aufgang : Jahrbuch für Denken, Dichten, Musik. Stuttgart: Kohlhammer, pp. 111–138.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2006) “[Rezension von] R. Bracht Branham (Hrsg.), The Bakhtin Circle and Ancient Narrative (Ancient Narrative, Supplementum 3), Groningen 2005 [und] Stephen Harrison, Michael Paschalis, Stavros Frangoulidis (Hrsg.), Metaphor and the Ancient Novel (Ancient Narrative, Supplementum 4), Groningen 2005”. (Museum Helveticum), pp. 226–228. Available at: https://www.e-periodica.ch/digbib/view?pid=mhl-001:2006:63#234.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2006) “Räume im Anderen und der griechische Liebesroman des Xenophon von Ephesos : Träume?"”, in Mensch und Raum von der Antike bis zur Gegenwart. München: K.G. Saur (Colloquium Rauricum), pp. 71–103.   edoc
Bierl, A. (2006) “[Rezension von] Niall W. Slater, Spectator Politics - Metatheatre and Performance in Aristophanes : Philadelphia 2002”. (Gnomon), pp. 385–390. Available at: 10.17104/0017-1417_2006_5_385.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2005) “The Chorus of Aeschylus’ Agamemnon in Modern Stage Productions : towards the ’Performative Turn’”, in Agamemnon in performance 458 BC to AD 2004. Oxford: Oxford Press, pp. 291–306.   edoc
Bierl, A. (2005) “[Rezension von] Babette Pütz, Komos and Comedy - the Symposium and Komos in Aristophanes : Drama - Beiträge zum antiken Drama und seiner Rezeption 22, Stuttgart and Weimar, Verlag J. B. Metzler 2003, EUR 39.95, ISBN: 3-476-45318-9”. (Classical Review), pp. 422–424. Available at: 10.1093/clrevj/bni235.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2005) “‘A Oresteia nos palcos modernos e Pier Paolo Pasolini’”, in Mito clássico no imaginário ocidental : prefácio de M. Cláudio. Coimbra: Ariadne editora, pp. 135–155.   edoc
Bierl, A. (2004) “[Rezension von] Salvatore Nicosia (Hrsg.), Ulisse nel tempo - La metafora infinita : Marsilio, Venezia 2003, 685 S”. (Museum Helveticum), pp. 223–224. Available at: https://www.e-periodica.ch/digbib/view?pid=mhl-001:2004:61#254.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2004) “Alt und Neu bei Aristophanes (unter besonderer Berücksichtigung der Wolken)”, in Die Wahrnehmung des Neuen in Antike und Renaissance. München: K.G. Saur (Colloquium Rauricum), pp. 1–24. Available at: 10.1515/9783110957334.1.   edoc | Open Access
Bierl, A., Schmitt, A., Willi, A. (eds.) (2004) Antike Literatur in neuer Deutung : [Festschrift für Joachim Latacz anlässlich seines 70. Geburtstages]. München: Saur.   edoc
Bierl, A. (2004) “Premessa alla edizione italiana”, in L’ Orestea di Eschilo sulla scena moderna : concezioni teoriche e realizzazioni sceniche. Roma: Antenore (Biblioteca teatrale. Studi), pp. 11–12.   edoc
Bierl, A. (2004) “’Turn on the Light!’ : Epiphany, the God-Like Hero Odysseus, and the Golden Lamp of Athena in Homer’s Odyssey (especially 19. 1-43)”, Illinois Classical Studies, Vol. 29, pp. 43–61.   edoc
Bierl, A. (2004) L’ Orestea di Eschilo sulla scena moderna : concezioni teoriche e realizzazioni sceniche. völlig aktualisierte sowie um ein Vorwort (Massimo Fusillo) und eigenes ausführliches Nachwort erweiterte Ausgabe von 103937. Roma: Bulzoni (Biblioteca teatrale. Studi).   edoc
Bierl, A. (2004) “Postfazione”, in L’ Orestea di Eschilo sulla scena moderna : concezioni teoriche e realizzazioni sceniche. Roma: Bulzoni (Biblioteca teatrale. Studi), pp. 157–183.   edoc
Bierl, A. (2004) “Die Wiedererkennung von Odysseus und seiner treuen Gattin Penelope : das Ablegen der Maske - zwischen traditioneller Erzählkunst, Metanarration und psychologischer Vertiefung”, in Antike Literatur in neuer Deutung. München: Saur, pp. 103–126. Available at: 10.1515/9783110943085.103.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2004) “Gedanken zur Odyssee”, Die Zeitung. Theater Basel, pp. 18–20.   edoc
Bierl, A. (2003) “‘Ich aber (sage), das Schönste ist, was einer liebt!’ : eine pragmatische Deutung von Sappho Fr. 16 LP/V”, Quaderni urbinati di cultura classica, N.S. 74 = Vol. 103 , H. 2, S. 91-124. Available at: 10.2307/20546776.   edoc
Bierl, A. (2003) “Wilamowitz Lysistrate”, in Wilamowitz und kein Ende : wissenschaftsgeschichtliches Kolloquium Fondation Hardt, 9. bis 13. September 2002 : William M. Calder III zum 70. Geburtstag von Freunden und Schülern. Hildesheim: Olms (Spudasmata), pp. 11–35.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2002) “[Rezension von] Xavier Riu, Dionysism and Comedy : Greek Studies - Interdisciplinary Approaches, Lanham 1999”. (Gnomon), pp. 196–203.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2002) “Religion und Literatur”, in Der neue Pauly. Stuttgart: J.B. Metzler, pp. S. 669–677.   edoc
Bierl, A. (2002) “Experimentelle Innovation und ihre rituell-pragmatischen Grenzen in der Alten Komödie”, Quaderni urbinati di cultura classica, N.S. 72 = Vol. 101(3), pp. 7–21. Available at: 10.2307/20546741.   edoc
Bierl, A. (2002) “Charitons Kallirhoe im Lichte von Sapphos Priamelgedicht (Fr. 16 Voigt) : Liebe und Intertextualität im griechischen Roman”, Poetica, 34, pp. 1–27.   edoc | Open Access
Bierl, A. (2002) “Viel Spott, viel Ehr - Die Ambivalenz des onomasti komodein im festlichen und generischen Kontext”, in Spoudaiogeloion : Form und Funktion der Verspottung in der aristophanischen Komödie. Stuttgart: Metzler (M & P Schriftenreihe für Wissenschaft und Forschung), pp. 169–187.   edoc
Bierl, A. (2001) Der Chor in der alten Komödie : Ritual und Performativität : (unter besonderer Berücksichtigung von Aristophanes’ Thesmophoriazusen und der Phalloslieder fr. 851 PMG). München: Saur (Beiträge zur Altertumskunde).   edoc
Bierl, A. (2001) “L’innovazione sperimentale e i suoi limiti rituali e pragmatici nella commedia antica”, in A. Grilli, A. Simon (eds.) L’officina del teatro europeo : Performance e teatro di parola. Pisa: Edizioni Plus-Università di Pisa, pp. 1–12.   edoc
Bierl, A. (1999) “Doppeltanz oder doppelte Freude? - Gedanken zum umstrittenen diplen (Ar. Thesm. 982) aus einer performativen Perspektive”, in P. Riemer, B. Zimmermann (eds.) Der Chor im antiken und modernen Drama. Stuttgart ; Weimar: Metzler (Drama), pp. S. 27–47.   edoc
Bierl, A. (1999) “[Rezension von] Euripides, Bacchae - edited with an introduction, translation and commentary by Richard Seaford : Warminster 1996”. (Gnomon), pp. 582–592.   edoc
Bierl, A., Calder III, W.M. (1998) “Friedrich Nietzsche: Abriss der Geschichte der Beredsamkeit : a New Edition”, in W.M. Calder III (ed.) Men in their books : studies in the modern history of classical scholarship. Hildesheim: Georg Olms (Spudasmata), pp. S. 235–259.   edoc
Bierl, A. (1997) “[Rezension von] Thomas H. Carpenter and Christopher A. Faraone (Ed.), Masks of Dionysus : Ithaca, London 1993”. (Gnomon), pp. 389–398.   edoc
Bierl, A. (1997) Die Orestie des Aischylos auf der modernen Bühne : theoretische Konzeptionen und ihre szenische Realisierung. Stuttgart: M [und] P Verlag für Wissenschaft und Forschung (Drama. Beiheft).   edoc
Bierl, A. (1996) “Der ’politische’ Dionysos in den Bakchen”. Schauspiel Leipzig.   edoc
Bierl, A., Calder III, W.M. (1996) “The Tale of Oblomov: Tycho von Wilamowitz-Moellendorff (1885-1914)”, in E. Kapp (ed.) Die dramatische Technik des Sophokles / Tycho von Wilamowitz-Moellendorff. 4. Aufl. (1. Aufl. Berlin 1917). Hildesheim: Weidmann (Philologische Untersuchungen), pp. S. 383–409.   edoc
Bierl, A. (1994) “Karion, die Karer und der Plutos des Aristophanes als Inszenierung eines anthesterienartigen Ausnahmefestes”, in A. Bierl, P. von Möllendorff, S. unter Mitwirkung von Vogt (eds.) Orchestra : Drama, Mythos, Bühne : Festschrift für Hellmut Flashar anlässlich seines 65. Geburtstages. Stuttgart: Teubner, pp. S. 30–43. Available at: 10.1007/978-3-663-12276-0_3.   edoc
Bierl, A., Möllendorff, P. von, unter Mitwirkung von Vogt, S. (eds.) (1994) Orchestra : Drama, Mythos, Bühne : [Festschrift für Hellmut Flashar anlässlich seines 65. Geburtstages]. Stuttgart [etc.]: B. G. Teubner.   edoc
Bierl, A., Calder III, W.M. (1994) “Instinct Against Proof : the Correspondence between Ulrich von Wilamowitz-Moellendorff and Martin P. Nilsson on Religionsgeschichte (1920-1930)”, in W.M. Calder III (ed.) Further letters of Ulrich von Wilamowitz-Moellendorff. Hildesheim: Weidmann, pp. S. 151–178.   edoc
Bierl, A. (1994) “Apollo in Greek Tragedy: Orestes and the God of Initiation”, in G. Solomon (ed.) Apollo : origins and influences. Tucson: The University of Arizona Press, pp. S. 81–96.   edoc
Bierl, A. (1993) “[Rezension von] Karelisa V. Hartigan, Ambiguity and Self-Deception. The Apollo and Artemis Plays of Euripides, Frankfurt a. M., Bern, New York, Paris 1991 (Studien zur klassischen Philologie 50)”. (Deutsche Literaturzeitung), pp. 24–29.   edoc
Bierl, A., Calder III, W.M. (1992) “Friedrich Nietzsche : ’Abriss der Geschichte der Beredsamkeit’. A new edition”, Nietzsche-Studien, 21, pp. 363–389. Available at: 10.1515/9783110244403.363.   edoc | Open Access
SKUTSCH, O., BIERL, A., CALDER, W. (1992) “Recollections of scholars I have known”, Harvard Studies in Classical Philology, 94, pp. 387–408. Available at: 10.2307/311439.   edoc
Bierl, A. (1992) “[Rezension von] Frank Bubel, Euripides - Andromeda : Stuttgart 1991 (Palingenesia 34)”. (Bryn Mawr Classical Review), pp. 429–434.   edoc
Bierl, A. (1991) Dionysos und die griechische Tragödie : politische und "metatheatralische" Aspekte im Text. Tübingen: Gunter Narr (Classica Monacensia).   edoc
Bierl, A. (1991) “[Rezension von] E. M. Craik, ed., ‘Owls to Athens’ - essays on Classical Subjects Presented to Sir Kenneth Dover : Oxford 1990”. (Bryn Mawr Classical Review), pp. 113–117.   edoc
Bierl, A., Calder III, W.M. (1991) “Instinct Against Proof : the Correspondence between Ulrich von Wilamowitz-Moellendorff and Martin P. Nilsson on Religionsgeschichte (1920-1930)”, Eranos, 89, pp. 73–99.   edoc
Bierl, A., Calder III, W.M., Fowler, R. (eds.) (1991) The Prussian and the poet : the letters of Ulrich von Wilamowitz-Moellendorf to Gilbert Murray (1894-1930). Hildesheim: Weidmann.   edoc
Bierl, A. (1991) “[Rezension von] Claude Calame, Thésée et l’imaginaire athénien - légende et cult en Grèce antique : préface de Pierre Vidal-Naquet, Lausanne 1990”. (Bryn Mawr Classical Review), pp. 266–270.   edoc
Bierl, A., Calder III, W.M. (1991) “The Tale of Oblomov: Tycho von Wilamowitz-Moellendorff (1885-1914)”, Eikasmos, 2, pp. 257–283.   edoc
Bierl, A. (1990) “Dionysus, Wine, and Tragic Poetry : a metatheatrical reading of P. Köln VI 242A = TrGF II F 646a”, Greek, Roman and Byzantine studies, 31 , S. 353-391, pp. 353–391.   edoc
Bierl, A. (1989) “Was hat die Tragödie mit Dionysos zu tun? : Rolle und Funktion des Dionysos am Beispiel der ’Antigone’ des Sophokles”, Würzburger Jahrbücher für die Altertumswissenschaft. Neue Folge, 15, pp. 43–58.   edoc